notre dame school

Polyfonie van de Notre Dame in Parijs
Rond 1200, tussen 1160 en 1250, ontwikkelden een groep zanger/componisten verbonden aan  de Notre Dame in Parijs een polyfone zangstijl, die bekend werd als de Notre Dame School. Hun werk werd verzameld in het Magnus Liber Organi, het grote boek van organum. Twee namen die met de Notre Dame School zijn verbonden zijn die van Leoninus en Perotinus, door een Engelse tijdgenoot genoemd als de grootste componisten van organum. Perotinus is degene die de organum-stijl vervolmaakte als eerste componist van organum quadruplum — vierstemmige polyfonie. Het is telkens weer verbazingwekkend hoe modern dit organum van de Notre Dame School klinkt. Een uitvoering van het organum ‘Alleluia nativitas’ van Perotinus door het Ensemble Gilles Binchois onder leiding van Dominique Vellard, met Anne-Marie Lablaude, Brigitte Lesne, Catherine Schroeder, Gerd Türk, Dominique Vellard, Emmanuel Bonnardot, Philippe Balloy, Willem de Waal. Van het album Le Chant des Cathédrales – Ecole de Notre Dame de Paris 1163 – 1245, uit 1986. Meerstemmige stukken worden afgewisseld met het gregoriaans.

Pérotin, Organum Quadruplum ‘Viderunt Omnes’
Uitvoering van het Organum Quadruplum ‘Viderunt Omnes’ (c.1199) het Hilliard Ensemble. De zangers zijn: David James – countertenor, John Potter – tenor, Rogers Covey-Crump – tenor, Mark Padmore – tenor, Charles Daniels – tenor, Gordon Jones – baritone, Paul Hillier – baritone, director. Van het album Perotin uit 1989.

Pérotin, Organum Quadruplum ‘Sederunt Principes’
Uitvoering van het Organum Quadruplum ‘Sederunt Principes’ (c.1199) het Hilliard Ensemble. Van het album Perotin uit 1989. Met bladmuziek.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *