renaissance polyfonie

De meerstemmigheid van de Renaissance
In de Renaissance was meerstemmigheid de regel en het doel van componisten als William Ockeghem, Alexander Agricola, Josquin Desprez, Roland de Lassus. Veel vooraanstaande componisten uit de 15e tot 17e eeuw kwamen, zoals genoemden, uit de lage landen, dat wil zeggen vanaf Noord-Frankrijk naar het Noorden. Aan vrijwel alle grote hoven in Europa waren Vlaamse componisten, te beginnen met Italië. Karel de Grote had zijn eigen Capella Flamenca.

Een 24-stemmig motet
Een hoogtepunt van de Renaissance ingenieusheid. Het spectaculaire 24-stemmige motet Quis Habitat van Josquin Desprez (± 1450 / 1455 – 1521). Uitvoering van het Huelgas Ensemble o.l.v. Paul van Nevel.

Intemerata van Ockeghem
Het motet Intemerata is een van de bekendste van William Ockeghem. In een mooie klassieke uitvoering.

Alexander Agricola
Alexander Agricola, geboren in Ghent in 1446, gestorven in Valladolid in 1506, was een Vlaamse componist van de Renaissance. Graindelavoix zingt zijn motet ‘Je N’Ay Dueil Que De Vous’.

Josquins klaagzang voor zijn leermeester
Josquin Desprez, motet Nymphes des bois / Deploration sur la mort d’ Ockeghem. Een klaagzang bij de dood van zijn leermeester Ockeghem. Uitvoerenden niet genoemd.

Lassus met de vele namen
Orlande de Lassus of Orlandus Lassus, Orlando di Lasso, Roland de Lassus, of Roland Delattre of Roland de Lâtre (1532-1594). De namen zeggen iets over zijn bekendheid in zijn tijd. het Huelgas Ensemble o.l.v. Paul Van Nevel zingt zijn Lamentationes Hieremiae Feria sexta in Parasceve à 5 (Munich, 1585). Ofwel Klaagzangen van Jeremias voor de 6e dag van de heilige week (goede vrijdag). Van de cd Lamentations de la Renaissance. Cd-opname uit 1999. In de late Renaissance werden de klaagzangen een belangrijk genre en dat zou zo blijven in de Barok.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *