gregoriaans

De resonans van de stem in de ruimte
Door mijn katholieke afkomst resoneert waarschijnlijk het gregoriaans nog steeds door in mijn muzikale beleving. Misschien ligt daardoor bijvoorbeeld Monteverdi dichterbij dan Bach, in tegenstelling tot bij iemand met een protestante achtergrond. In de kerkzang speelt resonans een belangrijke rol, de stem of stemmen gaan een verbond aan met de ruimte waarin deze klinkt. Er is zelfs een theorie die ervan uitgaat dat in de resonans en de boventonen de stem opstijgt naar god. In de stroming die op zoek is naar de historische bronnen en uitvoeringspraktijken van het gregoriaans zijn mensen die zich speciaal op dit aspect van de kerkzang en het gregoriaans richten. Iegor Rezznikof is zo iemand. Hier volgt een fragment van een uitvoering samen met Dominique Petot-Leconte in de Basilica Superiore di San Francesco, Sarva Yoga centrum van de Convegno di Yoga Tradizionale in Assisi in mei 2008: een concert van canto gregoriano antico / oude gregoriaanse zang.

Alleluias et offertoires des Gaules
Dit is een stuk van zij Harmonia Mundi album Alleluias et offertoires des Gaules uit 1980, opgenomen in 1979. Een album met Gallische kerkzang voor solo stem vanaf de 4e eeuw na chr..

Ensemble Organum met Oud Romeinse kerkzang
Ensemble Organum o.l.v. Marcel Pérès zingen Qui habitat in adiutorio altissimi, uit de eredienst voor het kruis. Middeleeuwse Oud Romeinse kerkzang naar oude manuscripten van het album “Chants de l’ Eglise de Rome (VIIe & XIIIe siecles)” uit 2008. Door terug te gaan naar oude bronnen lijkt het gregoriaans in hun handen wel nieuwer te worden. Je kunt in deze en volgende opnamen ook horen hoe in de kerkzang spontane meerstemmigheid ontstond. Dat was ook steeds meer bedoeld, er waren tractaten over hoe deze toe te zingen.

Oud Romeins Kyrie eleison
Middeleeuwse Oud Rominse kerkzang uit de 6th eeuw AD. Uit de mis voor kerstmis. Uit hetzelfde album van Ensemble Organum.

Mis in de Mozarabische Rite
Kerkzang door het Ensemble Organum van hun album “Chant Mozarabe – Cathédrale de Tolède (XVe siècle) uit 1995. De Mozarabische kerkzang, ontstaan in de vroege middeleeuwen, rond het jaar 600, bleef in Spanje in de kathedraal van Toledo bestaan tot in de 15e eeuw. De gezangen bestaan uit 1. Inleidende aanroeping: Per gloriam Nominis Tui, 2. Alleluia, ortus conclusus en 3. Gloria in excelsis Deo.

Het gezangenboek van Alienor de Bretagne
Het Ensemble Organum besteedt ook aandacht aan het greogoriaans in latere eeuwen tot in de Barok toe. Zoals hier aan de zang in het Graduel d’Alienor de Bretagne, een speciaal, zeer rijk gezangenboek van het hof van Bretagne uit de 13e eeuw, met daarin de gezangen voor het liturgisch jaar. In deze opname zingen ze het Kyrie: Orbis Factor by Ensemble Organum daaruit. Het album kwam uit in 1993.

Mozarabisch Alleluia en Islamitische Mauretaanse Samaa
Hier combineert het Ensemble Organum kerkzang uit de Mozarabische traditie met een Mauretaanse Samaa uit Marokko. Van “Le chant de la Memoire. Ensemble Organum (1982-2002)”, een boek met cd van Xavier Lacavalerie en Marcel Pérès uit 2002.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *